Svensk Handboll

Pressmeddelande: Gjensidige växlar upp

Gjensidige utökar samarbetet med handbollen som titelpartner till Ungdoms-SM och som huvudsponsor till Eken Cup.

Sedan två år tillbaka är Gjensidige både partner till Handbollslandslaget och försäkringsgivare till Svenska Handbollförbundets Licensförsäkring – den olycksfallsförsäkring som skyddar de aktiva i förbundets föreningar. Nu utökar Gjensidige samarbetet med handbollen inom två områden, med syfte att öka varumärkeskännedomen hos den idrottande familjen.

Gjensidige blir titelpartner till Ungdoms-SM (USM) som är Sveriges största inom alla idrotter. Det innebär att USM byter namn från säsong 2020/21. Det nya namnet presenteras inför årets Finalspel. USM inleds i september varje år med 600 lag, både flickor och pojkar, uppdelade i tre ålders- och sex tävlingsklasser: F18, P18, F16, P16, F14 och P14. I stort sett varje helg under hela säsongen spelas ett av 350 gruppspel i något av de fyra stegen i de olika klasserna fram till Finalspelet i slutet av april dit totalt 48 lag når. I USM säsongen 2018/19 spelades 2 377 matcher i de sex åldersklasserna spridda över hela Sverige.

Gjensidige blir även från 2020 huvudsponsor till Eken Cup, världens största handbollsturnering på gräs. 2020 blir den 45:e gången i ordningen sedan starten 1976. Spelarna är pojkar och flickor från nio år upp till senior. Eken Cup, som spelas i juni på Gubbängsfältet i Stockholm hade 2019 över 4 000 deltagare och 10 000 besökare som såg över 1 500 matcher med 180 domare.

- Vi är glada och stolta över att vara en partner till svensk handboll och att nu kunna bidra till en starkare ungdomsverksamhet. Gjensidige satsar långsiktigt på att bli det första valet för dig som idrottar. Som titelpartner till USM och huvudsponsor till Eken Cup kommer vi ännu närmare vår primära målgrupp – idrottsfamiljen, säger Lina Winqvist, Chef Marknad & CRM på Gjensidige Försäkring.

Avtalet innehåller en mängd aktiviteter och exponeringsrättigheter. Det är skrivet på två år, med option på förlängning.

- Vi ser positivt på det utvidgade partnerskapet med Gjensidige som nu gynnar och stärker alla delar av svensk handboll, såväl seniorlandslagsverksamheten som bredd- och ungdomsnivån. Gjensidige visar att de har ett genuint och långsiktigt intresse och tillsammans kommer vi att fortsätta att hjälpa varandra att växa, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

Om Gjensidige
Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag, och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Gjensidige har cirka 3 800 medarbetare och erbjuder sakförsäkring i Norge, Sverige, Danmark och Baltikum. Läs mer på www.gjensidige.se

För mer information vänligen kontakta:

Lina Winqvist, Chef Marknad & CRM, Gjensidige Försäkring
E-post: lina.winqvist@gjensidige.se